Mond tot mond reclame

Wat is mond tot mond reclame

Wat is mond tot mond reclame? De betekenis van mond tot mondreclame is volgt: Mond tot mond reclame is een term die in de marketingindustrie gebruikt wordt als niet-medewerkers een product of dienst met elkaar bespreken.” In de praktijk hebben we het dan over de bekende gesprekken tijdens een verjaardagsfeestje waar positieve of juist negatieve ervaringen uitgebreid becommentarieerd worden. Al dan niet terecht of onterecht. Trek je dit door naar de zakelijke markt zijn dit gesprekken die gevoerd worden tijdens de netwerkbijeenkomsten of een business borrel.

wat is mond tot mond reclame

de beste gratis reclame

Op de vraag wat is mond tot mond reclame wordt nogal eens gezegd dat deze vorm van reclame de goedkoopste of zelfs een manier van gratis reclame maken is. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want om mensen zover te krijgen dat ze positief over jouw bedrijf en product praten moet je best wat inspanning leveren. Vaak zijn deze inspanningen voor bedrijven vanzelfsprekend waardoor de term de beste gratis reclame maken of goedkope reclame maken vanzelfsprekend is.

Naast het feit dat Mond tot mond reclame goedkope reclame is, is het ook nog eens de beste vorm van reclame maken. Als een vriend of familielid een positief verhaal verteld over een bedrijf of product neem je het sneller aan dan wanneer je het in een betaalde advertentie leest. Helaas heb je niet altijd invloed op wat anderen over jouw bedrijf of product vertellen. Maar je kunt er wel indirect invloed op uitoefenen. Wil jij gratis reclame maken? De volgende 5 tips zullen jouw kansen op mond tot mond reclame verbeteren. Je kunt dan toch de beste gratis reclame maken.

5 tips voor mond tot mond reclame

Communiceer helder over jouw product of dienst

mondreclame is communicatie

Communicatie is het toverwoord dat veel zaken helder maakt. Dat geldt ook in de wereld van mond tot mond reclame. Zorg ervoor dat jouw product of dienst eenvoudig uit te leggen is, of eenvoudig in gebruik is. Hoe werkt het product en wat zijn de voordelen voor de gebruiker en wat heeft een ander eraan. Als je een dienst levert vertel dan welke stappen je onderneemt en hoe het traject van dienstverlening eruit komt te zien. Dat verhaal begint met communicatie. 

Als jij het zelf moeilijk vindt dit uit te leggen hoe moet een ander het dan doorvertellen? Kijk dus eerst naar je eigen communicatie en zoek vervolgens naar de mogelijkheden om het nog makkelijker te maken hierover te vertellen tegen anderen. Dus op de vraag wat is mond tot mond reclame zou je ook kunnen zeggen; mond tot mond reclame is communicatie.

mond tot mond reclame en hoe zorg je voor mond op mond reclame

Raketbrandstof voor mond tot mond reclame

zorg voor tevreden klanten

Tevreden klanten is de raketbrandstof voor jouw mond tot mond reclame strategie.  Vertrouwen komt te voet en gaat te paard is een bekend gezegde. Als klanten ontevreden zijn vertellen ze dit tegen iedereen die het maar wil horen. Andersom is dat ook zo. Als klanten een positieve ervaring hebben dan vertellen ze daar ook graag over. Ze zijn trots op het product dat ze gekocht hebben en/of hebben een goed gevoel over de dienst die jij geleverd hebt. Jouw klanten gaan dan de beste gratis reclame maken voor jouw product of dienst.

Tevreden klanten zijn niet vanzelfsprekend, je moet daarvoor tenminste goed scoren op 5 verschillende onderdelen. Te weten; vertrouwen winnen, vriendelijk zijn in je manier van communiceren, service leveren, goede kwaliteit leveren en zorgen voor een goede prijs kwaliteitsverhouding. Staat jouw product of dienst goed bekend maar is de manier van communiceren vanuit jouw bedrijf niet goed? Dan krijgen mensen er geen goed gevoel bij en zijn ze sneller geneigd ergens anders te kopen.

5 tips voor tevreden klanten

een review is digitale mond tot mond reclame

positief of negatieve mond tot mond reclame

De invloed van reviews is groot bij mond tot mond reclame. Als consumenten zien dat anderen een positieve ervaring hebben met jouw product of dienst dan zijn ze sneller geneigd om tot aankoop over te gaan. Je kunt recensies op verschillende manier verkrijgen. Bijvoorbeeld door een formulier op je website, of via mijn Google mijn bedrijf of via een reviewsysteem. Wees vooral niet te bescheiden en durf om een review te vragen. Want reviews zijn ook een vorm van gratis reclame maken.

Een negatieve review is niet leuk maar bieden wel kansen om jouw manier van communiceren en service die je levert te etaleren. Reageer altijd op een negatieve review en zet daaronder de stappen uiteen die jij onderneemt om de onvrede die er leeft weg te nemen. In tegenstelling tot wat men vaak denkt, hoeft een negatieve review dus niet direct negatieve gevolgen te hebben. Je kunt zeggen dat een review eigenlijk digitale mond tot mond reclame is. 

een review is de digitale vorm van mond tot mondreclame

Geef klanten aandacht

spraakmakende mond tot mond reclame

Aandacht laat alles groeien. Als jij jouw klanten aandacht geeft, dan geven zij aandacht aan jou. Zorg er dus voor dat je met regelmaat onder de aandacht komt bij jouw bestaande klanten. Dit kan door emailmarketing, social media adverteren of door te gaan bloggen over onderwerpen die jouw doelgroep aanspreekt. Haak in op actualiteiten stuur persberichten door naar verschillende lokale en landelijke media. Kortom doe er alles aan om klanten te laten zien dat jij een autoriteit bent op jouw vakgebied. 

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren top of mind te blijven bij jouw klanten. Het belangrijkste is dat je spraak en smaakmakend bent waardoor jouw bedrijf of product wordt besproken

Zorg voor online vindbaarheid

Mond tot mond reclame converteert naar een zoekopdracht

Online vindbaarheid is niet alleen van belang voor mond tot mond reclame en is gelukkig in vrijwel bij ieder bedrijf onderdeel van de online marketingstrategie. Mensen die praten over jouw bedrijf is één. Iedereen is tegenwoordig 24/7 online als er over jou gesproken wordt converteert dit waarschijnlijk meteen tot een zoekopdracht naar jouw bedrijf of product. En dat is twee! 

Het is dus belangrijk dat je online gevonden wordt op de meest logische zoektermen. Je kunt online vindbaarheid op verschillende manieren vergroten. Het is belangrijk om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie. Etaleer je kennis en expertise en verwerkt dit in relevante content. Denk daarnaast bijvoorbeeld aan een compleet en goed ingevuld Google mijn bedrijfsprofiel. Zorg voor een social mediastrategie maar ook offline zichtbaarheid en spraakmakende offline advertentiecampagnes zorgen ervoor dat jouw naamsbekendheid en de herkenbaarheid van jouw bedrijf groter wordt.

Zoekmachine optimalisatie voor een betere vindbaarheid op alle device breik.nl

Wat is mond tot mond reclame?

De beste Gratis reclame die er bestaat!

Op de vraag wat is mond tot mond reclame kunnen we zeggen dat het niet zomaar een vorm van gratis reclame maken is. Net als met veel dingen die ‘gratis’ zijn, moet je er een flinke inspanning voor leveren. Maar beloning is groots want een mooiere en betere vorm van reclame bestaat niet. Sterker nog mond tot mond reclame is de beste gratis reclame die er bestaat!

laat jouw bedrijf groeien door online marketing

ontdek de online quick wins

Soms heb je het idee dat je er niet uithaalt wat er in zit. Je wilt de online kansen die er zijn graag benutten maar weet niet waar je moet beginnen. Mondt tot mond reclame is de beste gratis reclame die er is, maar er is meer! Ontdek de mogelijkheden en de kansen die online marketing  jouw bedrijf bieden. We kijken waar de quick wins liggen en je ontvangt verbeterpunten, aanbevelingen en kansen die benut kunnen worden. Gratis en vrijblijvend. Wat zijn quick wins? Ontdek het zelf of vraag ze meteen aan…   

Quick wins online marketing scan breik.nl