Online Marketing strategie
Wat is online marketing strategie?
Een wereld zonder smartphones, tablets, interactieve televisie en social media is nauwelijks meer voor te stellen. De mogelijkheden om te communiceren zijn eindeloos. Daar komt bij dat mensen steeds meer keuzevrijheid hebben om te bepalen waar, wanneer en hoe zij informatie tot zich nemen. Jouw boodschap bereikt alleen het gewenste publiek als je kiest voor de juiste online marketing strategie. Dat is precies waar [b]reik. ondernemers mee van dienst wil zijn.
Wat is online marketing strategie
doelgroep | media | content | communicatie | doelstelling
Wat is online marketingstrategie? Je kunt eigenlijk zeggen dat de totale optelsom van de online activiteiten de Online marketing strategie laten zien. Deze online activiteiten zijn erop gericht om jouw product of dienst op zoveel mogelijk verschillende manieren onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Met als ultieme doel dat jouw online marketing activiteiten omzet genereren.
Het lijkt misschien erg eenvoudig maar het is verstandig om te kijken hoe je structuur kan geven aan jouw online marketing strategie. Bij [b]reik. gaan we bij die structuur uit van 5 kernwaarden, te weten; doelgroep, media, content, communicatie, doelstelling.
Online marketingstrategie in 5 stappen
- Doelgroep
- Media
- Content
- Communicatie
- Doelstelling
doelgroep in online marketing strategie
maak je doelgroep concreet
Een eerste stap voor het bepalen van de juiste online marketing strategie is door te weten hoe jouw doelgroep eruit ziet. Ondernemers weten vaak feilloos te vertellen wie hun doelgroep is. Het komt fan wel eens voor dat dit niet helemaal overeenkomt met wat de statistieken laten zien. Maak bij het bepalen van je doelgroep gebruik van de inzichten die bijvoorbeeld Google en sociale media geven. Het kan verleidelijk lijken om jouw producten en diensten breed aan te bieden. Maar in de overvloed aan informatie sla je de plank al snel mis. Bij [b]reik. helpen we ondernemers om hun doelgroep inzichtelijk te maken en hoe we deze doelgroep kunnen bereiken.
Hoe laat je jouw bedrijf groeien door online marketing?
ontdek de online quick wins
Soms heb je het idee dat je er niet uithaalt wat er in zit. Je wilt de online kansen die er zijn graag benutten maar weet niet waar je moet beginnen. Ontdek de mogelijkheden en de kansen die online marketing jouw bedrijf bieden. We kijken waar de quick wins liggen en je ontvangt verbeterpunten, aanbevelingen en kansen die benut kunnen worden. Gratis en vrijblijvend. Wat zijn quick wins? Ontdek het zelf of vraag ze meteen aan…
Online marketing strategie & mediakanalen
focus op de mediakanalen die passen bij jouw doelgroep
Nu je weet hoe de doelgroep eruit ziet kun je gaan bepalen hoe je de doelgroep wilt gaan bereiken. Het fundament van jouw online marketing strategie is natuurlijk altijd jouw eigen website. Alle mediakanalen die je wilt inzetten moet de aandacht voor jouw producten of diensten groter maken. Een valkuil bij mediakeuze is dat men vaak op te veel kanalen tegelijkertijd in wil zetten. Maar vraag jezelf af of breed inzetten realistisch en haalbaar is. En leg de focus op de mediakanalen die passen bij jouw doelgroep. Daar komt bij dat ieder kanaal ook nog eens een andere benadering vraagt. Zo vraagt social media marketing een totaal andere benadering dan bijvoorbeeld zoekmachinemarketing.
Content als online marketing strategie
Online marketing is relevante content
Als je weet welke media strategie er gevolgd wordt, dan is het zaak om naar de content te kijken. Voor online adverteren en zoekmachine optimalisatie is het verstandig een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Welke woorden gebruikt jouw doelgroep om jouw product of dienst op te zoeken. Het is dan niet onverstandig is om daarbij ook eens goed naar de concurrent te kijken.
Wat zijn de overeenkomsten en waar en hoe kun jij het verschil maken in je online marketing strategie. Het draait bij online marketing om relevante content. Relevante content speelt in op de behoefte en geeft antwoord op vragen. Als je dit ook nog eens weet te vangen in een sprekend beeld, een pakkende tekst, of een aansprekend interview? Dan kom jouw doelgroep gegarandeerd in beweging!
Communicatie in marketing strategie
Jouw online stem geeft je merk, product of dienst een gezicht
Online communicatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de online marketing strategie. Wat is de boodschap die jij wilt vertellen, en wat blijft erover als je die helemaal uitkleed. De kern van wat je wilt vertellen moet staan als een huis. De manier waarop je de kernboodschap verteld kan per kanaal wat je inzet verschillen. Jouw online stem geeft je merk, product of dienst een gezicht en zorgt voor gevoelens. Zonder een goed gevoel zal jouw doelgroep niet snel tot aankoop overgaan. Met andere woorden; wat je online communiceert is heel belangrijk, maar de manier waarop je communiceert is cruciaal.
Online mediakanalen
- Social Media Marketing
- Online Adverteren
- Zoekmachine marketing
- E-mail Marketing
- Content Marketing
doelstelling online marketing strategie
maak je doelstelling concreet en meetbaar
Als je weet wie je doelgroep is, en hoe je die wilt bereiken is het belangrijk om er ook een doelstelling aan te koppelen. Wees concreet in je doelstelling en zorg ervoor dat deze ook meetbaar is. Het grote voordeel van online marketing is dat je op veel verschillende manieren kan meten of je jouw doelen gaat halen. Stel je doelen in Google analytics. Gebruik daarnaast je paginastatistieken van je social media accounts of bijvoorbeeld de Facebook Pixel om jouw doelstelling te monitoren. Dankzij deze hulpmiddelen kun jij zien of jouw online strategie effect heeft en of je wel of niet bij moet sturen.
Voorbeeld doelstellingen online marketing strategie
- 20% meer online omzet realiseren
- Van 1000 naar 2000 unieke bezoekers per maand
- Bouncepercentage % verlagen
online marketing waardoor jouw bedrijf groeit
Bereik meer met breik.
- Geeft direct bereik in jouw doelgroep
- Geeft je inzicht en meetbare resultaten
- Vergroot je naamsbekendheid
- Creëert meer contactmomenten en leads
- Zorgt dat klanten sneller vinden wat ze zoeken
- Maakt van bezoekers klanten
- Plaatst jouw website hoger in de Google zoekmachine
- Reduceert online advertentiekosten
- Laat jouw bedrijf zien bij geïnteresseerden
- Maakt jou zichtbaar in de sociale context
- Maakt directe interactie met jouw klant mogelijk
- Maakt retargetting erg eenvoudig
- Bereikt direct jouw (potentiële) klant
- Verstevigt de relatie en betrokkenheid bij klanten
- Is goed meetbaar en geeft inzicht in jouw klanten
- Inzetbaar in iedere fase van de klantreis
- Geeft een groot lokaal en regionaal bereik
- Geeft de ruimte om jouw verhaal te vertellen
- Vergroot de naamsbekendheid
- Inzetbaar in eerste fases van de klantreis