Misschien herken je dat wel. Wanneer je het met collega’s hebt over offline marketing dat ze dan zeggen “offline is dood”. Maar is dat wel echt zo? Want afhankelijk van je doelstelling en het medium wat je inzet is printmedia springlevend. Offline marketing biedt volop kansen om jezelf te onderscheiden van andere bedrijven.
Waarom offline Marketing?
Offline is betrouwbaar en vergroot de naamsbekendheid
Offline adverteren is misschien wel de oudste vorm van adverteren die er bestaat. Zet je als winkelier een stoepbord neer dan ben je feitelijk al offline aan het adverteren. Offline marketing mag niet in je marketingstrategie ontbreken en gaat natuurlijk veel verder dan een bord op de stoep. Afhankelijk van de kanalen waar je op in wilt zetten, kun je jezelf offline op lokaal, regionaal of zelfs landelijk niveau presenteren. Waar online adverteren soms wordt ervaren als snel en breed toegankelijk wordt offline adverteren ervaren als betrouwbaar en als fysieke aanwezigheid.
Betrouwbaarheid is één van de factoren die naamsbekendheid een boost geven. Ben je als bedrijf betrouwbaar dan zullen mensen je ook sneller aanbevelen bij anderen. Mond op mond reclame is tenslotte ook gewoon een vorm van adverteren. Offline Marketing geeft mensen het gevoel dat er moeite is genomen om hen te bereiken. En dat is natuurlijk ook zo. Er is niets mooier dan dat er bijvoorbeeld na een creatief idee en inspanning een mooie advertentie in de krant, of een flyer op de deurmat ploft.
De voordelen van offline adverteren
- Geeft een groot lokaal en regionaal bereik
- Geeft de ruimte om jouw verhaal te vertellen
- Vergroot de naamsbekendheid
- Wordt als zeer betrouwbaar ervaren
- Inzetbaar in eerste fases van de klantreis
Hoe werkt offline adverteren?
Doelstelling, mediakeuze, content en ontwerp

Het begint natuurlijk allemaal met een doelstelling. Waarom, wat en hoe wil je jouw verhaal delen met je bestaande en potentiële klanten. Als dat is uitgewerkt kijk je naar de verschillende media die passen bij je doelstelling en waarmee je ook je doelgroep kunt bereiken. Je wilt tenslotte wel dat jouw interview, advertentie of folder wel 100% tot zijn recht komt en daarom is mediakeuze belangrijk. Zeker wanneer er sprake is van frequent terugkerende advertenties is mediakeuze erg belangrijk.
Dankzij de vaste structuren die offline adverteren met zich meebrengt verwachten lezers jouw advertentie gewoon op in dat medium. Niet voor niets wordt er gezegd; “de kracht van offline marketing zit in de herhaling”. Na de mediakeuze werk je de inhoud en het format wat je wilt gebruiken uit, waarna vervolgens het ontwerp volgt.
Hoe laat je jouw bedrijf groeien door offline Marketing?
ontdek de quick wins
Soms heb je het idee dat je er niet uithaalt wat er in zit. Je wilt de offline kansen die er zijn graag benutten maar weet niet waar je moet beginnen. Ontdek de mogelijkheden en de kansen die offline marketing jouw bedrijf bieden. We kijken waar de quick wins liggen en je ontvangt verbeterpunten, aanbevelingen en kansen die benut kunnen worden. Gratis en vrijblijvend. Ontdek het zelf……..

het effect van offline marketing
je wilt weten of jouw advertenties hun werk doen
Er wordt nogal eens gezegd dat offline adverteren lastig is omdat het niet meetbaar is. Of een ander veel gehoorde opmerking is bijvoorbeeld “wie leest er tegenwoordig nog een krant?”. Wanneer je kiest voor online adverteren is iedere beweging en klik te volgen maar hoe meet je dan het effect van je offline advertentie? Om te beginnen is er veel onafhankelijk onderzoek naar het bereik van verschillende media. Voor de radio en televisie hebben we het kijk en luisteronderzoek voor kranten is er het bereiksonderzoek van het nationaal onderzoek multimedia. Cijfers waarop je kunt vertrouwen zijn de basis voor een goede offline campagne.
Verder is het natuurlijk slim offline te verwijzen naar een online omgeving een landingspagina of een contactpagina voor een gratis give away. Je krijgt het effect van offline marketing dan weer meer in eigen hand. Je kunt het bezoek meten en bijvoorbeeld retargeting toepassen op de bezoekers van die specifieke pagina.
in 5 stappen offline adverteren
- 1. Doelstelling
- 2. Mediakeuze
- 3. Content
- 4. Ontwerp
- 5. plaatsing
Mogelijkheden offline adverteren
adverteer met Herhaling, humor en focus
De mogelijkheden voor offline marketing zijn eindeloos. Alleen al in onze dagelijkse routine worden we bewust of onbewust beïnvloed door offline reclame. Denk bijvoorbeeld eens aan het aantal verpakkingen de je vast hebt op een dag. Is dat dan offline adverteren? Jazeker!
Maar offline marketing gaat veel verder; kranten, folders, flyers, billboards, busreclame en nog veel meer kanalen bieden jouw kansen om jouw doelgroep te bereiken. Wil je opvallen met offline marketing? Gebruik dan humor, maak het spannend of haak in op de actualiteit van de dag. Zorg in ieder geval voor herhaling en houd altijd je focus op je doelstelling en doelgroep.

Vormen van offline marketing
mediakeuze: houd je focus op je doelstelling en doelgroep.

- 1. Regionale of landelijke Dagbladen
- 2. Huis-aan-Huis bladen
- 3. Reclamefolders
- 4. Flyers
- 5. Brochures
- 6. Lichtmast reclame
- 7. Billboard reclame
- 8. Busreclame
- 9. Stadsplattegronden
- 10. Sponsoring club of vereniging
- 11. Vakbladen
- 12. wagenpark bestickeren
- 13. Bioscoopreclame
- 14. Magazines
- 15. Radio en televisie reclame
online Dienstverlening waardoor jouw bedrijf groeit
Bereik meer met breik.
- Geeft direct bereik in jouw doelgroep
- Geeft je inzicht en meetbare resultaten
- Vergroot je naamsbekendheid
- Creëert meer contactmomenten en leads
- Zorgt dat klanten sneller vinden wat ze zoeken
- Maakt van bezoekers klanten
- Plaatst jouw website hoger in de Google zoekmachine
- Reduceert online advertentiekosten
- Laat jouw bedrijf zien bij geïnteresseerden
- Maakt jou zichtbaar in de sociale context
- Maakt directe interactie met jouw klant mogelijk
- Maakt retargetting erg eenvoudig
- Bereikt direct jouw (potentiële) klant
- Verstevigt de relatie en betrokkenheid bij klanten
- Is goed meetbaar en geeft inzicht in jouw klanten
- Inzetbaar in iedere fase van de klantreis
- Geeft een groot lokaal en regionaal bereik
- Geeft de ruimte om jouw verhaal te vertellen
- Vergroot de naamsbekendheid
- Inzetbaar in eerste fases van de klantreis