Wat is een doelgroep
Wat is een doelgroep

Een groep mensen met bepaalde overeenkomsten

De term doelgroep is een begrip dat veel gebruikt wordt in de wereld van online marketing. Het voordeel van online marketing is dat een gekozen doelgroep vaak eenvoudig te targeten is. Maar ook bij offline marketing is er sprake van een doelgroep. Wat is een doelgroep? En wat is het verschil tussen een online en offline doelgroep?

Bepaal de doelgroep

EEN GROEP MENSEN DIE JE MET EEN BEPAALDE BOODSCHAP WILT BEREIKEN

Wat is een doelgroep? Een doelgroep is eenvoudig gezegd een groep mensen die je met een bepaalde boodschap wilt bereiken. De mensen die binnen een gekozen doelgroep vallen hebben vaak gemeenschappelijke overeenkomsten of kenmerken die passen bij een bedrijf, product of dienst. Door een doelgroep te bepalen wil men in de wereld van on- en offline marketing de mensen in die groep, informeren, beïnvloeden, verleiden tot aankoop. Het doel kan ook zijn om gedragsverandering tot stand te brengen. De doelgroep is een van de belangrijkste onderdelen binnen de marketing strategie. Wanneer een doelgroep bekend is stem je daar je mediakeuze en de toon of voice op af. Het bepalen van de doelgroep is dus belangrijk en verdiend oprechte tijd en aandacht!

Kenmerken van doelgroeptargeten

  • Locatie of geografie
  • Geslacht en leeftijd
  • Opleidingsniveau en functietitel
  • Samenwonend, getrouwd of single
  • Interesses en voorkeuren

Kenmerken van doelgroepen

OVEREENKOMSTEN DOELGROEP TARGETEN

De mensen die binnen een gekozen doelgroep vallen hebben vaak gemeenschappelijke overeenkomsten of kenmerken. De overeenkomsten en kenmerken van doelgroepen zou je bijvoorbeeld kunnen onderscheiden in locatie of geografie, geslacht, leeftijd, interesses, levensovertuiging, opleidingsniveau, functienaam, branches, geld, politieke voorkeur, ouders, single, enz. Het bepalen van een doelgroep of de doelgroep targeten is een belangrijk onderdeel van de marketing strategie. Een doelgroep targeten geeft richting aan de vorm van campagne en de mediakeuze waarmee je de doelgroep wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld jonge mensen bereiken, dan is het niet voor de hand liggend om in de krant te adverteren. En andersom, als je ouderen wilt bereiken zet je waarschijnlijk niet in op een kanaal als Instagram. Je stemt dus het kanaal dat je wilt inzetten af op de kenmerken van doelgroepen.

Wat is een doelgroep bepalen?

ONLINE DOELGROEP

Het grote voordeel van een online doelgroep is dat je deze vaak eenvoudig kan targeten.
Een online doelgroep targeten doe je op basis van locatie of geografie, geslacht, leeftijd, interesses, levensovertuiging, opleidingsniveau, functienaam, branches, geld of rijkdom, politieke voorkeur, ouders, single, enz. Als mensen uit jouw beoogde doelgroep eerder op je website zijn geweest, of betrokken zijn op een van jouw social media kanalen kun er een nieuwe online doelgroep van maken en kun je ze ook retargeten. Je kunt de resultaten daarvan eenvoudig meten, bijsturen en aanpassen. Precies die zaken maken een online doelgroep aantrekkelijk voor bedrijven en marketeers.

Offline doelgroep bepalen

OM DE NAAMSBEKENDHEID TE VERGROTEN

Net als bij online marketing is er bij offline marketing natuurlijk ook sprake van een doelgroep. De kenmerken van een offline doelgroep zijn precies hetzelfde als die van een online doelgroep. Die kenmerken zijn: locatie of geografie, geslacht, leeftijd, interesses, levensovertuiging, opleidingsniveau, functienaam, branches, geld of rijkdom, politieke voorkeur, ouders, single, enz. Alleen de manier waarop jij de doelgroep benaderd verandert fundamenteel. Je ziet dat offline marketing vaak wordt ingezet om een brede doelgroep te bereiken. Bijvoorbeeld om de naamsbekendheid te vergroten, of mensen te laten stemmen bij verkiezingen. Maar ook bij offline adverteren kun je targeten op jouw doelgroep. Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld uit autoliefhebbers dan bereik je die bijvoorbeeld via de bladen autoweek of autovisie. Bevindt jouw doelgroep zich meer regionaal dan kies je bijvoorbeeld voor een lokale uitgave als de wereld op wielen.

Online en offline marketing combineren

VERSTERKT DE GELOOFWAARDIGHEID VAN BEDRIJVEN EN INSTELLINGEN

Het allermooiste is natuurlijk wanneer online marketing en offline marketing elkaar kruisen. De ene vorm sluit de andere namelijk niet uit. Sterker nog wanneer we online en offline marketing combineren versterken ze elkaar juist. Een combinatie van offline en online marketing heeft zelfs invloed op de geloofwaardigheid van bedrijven en instellingen. En offline adverteren levert in veel gevallen ook nog eens een concurrentievoordeel op. Waar online om de topposities in de zoekresultaten wordt gevochten zijn er offline vaak niet heel veel directe concurrenten actief.

Vraag naar jouw Quick wins

    Website*
    Naam*
    Telefoonnummer*
    E-mailadres*
    Aanvullende opmerkingen

     

    Benut jij alle online kansen?

    Soms heb je het idee dat je er niet uithaalt wat er in zit. Je wilt de online kansen die er zijn graag benutten maar weet niet waar je moet beginnen. Wil je het zelf doen of schakel je een online marketing bureau in?

    Ontdek de mogelijkheden en de kansen die online marketing jouw bedrijf bieden. Onze online marketing specialisten helpen je met hun adviezen en de juiste online strategie op weg als jij het even niet meer weet.

    We kijken waar de quick wins liggen en je ontvangt verbeterpunten, aanbevelingen en online kansen die benut kunnen worden. Gratis en vrijblijvend. Wat zijn quick wins eigenlijk? Ontdek het zelf of vraag ze direct aan:

     

    De succesverhalen en tevreden klanten van breik.