Seo en SEA

SEO Zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren

Verschillen SEO en SEA, met andere woorden wat is het verschil in zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren? Op het moment dat je jezelf dit afvraagt is de kans groot dat jij je website hoger in Google wil zien. Onderstaand een klein overzicht van een aantal verschillen SEO en SEA. Uiteindelijk wil iedereen hoger in Google staan. Wil je inzetten op zoekmachine adverteren dan kun je eigenlijk niet zonder zoekmachine optimalisatie. Andersom kan dat wel mits je genoeg tijd en geduld hebt voordat je van de resultaten kunt genieten. Eén ding is zeker SEO en SEA mogen niet ontbreken in jouw online marketing strategie.

SEO optimalisatie en SEA adverteren

verschillen SEO en SEA

SEO - ORGANISCH BEREIK

Resultaat op lange termijn [SEO]

SEO Zoekmachine optimalisatie heeft meer tijd nodig dan SEA zoekmachine adverteren. Er gaat al snel een paar maanden overheen wil je echt resultaat zien. Om het gewenste resultaat goed te kunnen beoordelen ben je soms wel 6 maanden verder. Het voordeel is wel dat wanneer jouw website eenmaal hoger in google staat, je dan met relatief weinig onderhoud je resultaat kunt vasthouden. 

sea - BETAALD BEREIK

Resultaat op korte termijn [SEA]

Als je inzet op SEA zoekmachine adverteren wordt dit direct weergegeven in de zoekresultaten en zorgt dus voor direct verkeer naar je website of webshop. Nadeel is dat je er niet echt een langdurig resultaat mee boekt. Zet je de google ads uit dan worden jouw advertenties direct niet meer vertoond. Tip: De data die je verzamelt kun je weer wel inzetten om jouw SEO zoekmachine optimalisatie strategie te verbeteren.

investeren in techniek [SEO]

SEO Zoekmachine optimalisatie is naast content ook gericht op de techniek van de website. Is de website snel en gebruiksvriendelijk ook voor mobiele schermen. Zijn de afbeeldingen in de juiste formaten en voorzien van een alt attribute. Er zijn tientallen ranking factoren waar rekening mee gehouden moet worden om uiteindelijk hoger in Google te eindigen.

sturen op budget [SEA]

Bij SEA zoekmachine adverteren ligt de focus meer op het sturen van budget. Je onderzoekt in welke producten en of diensten jij het beste online kunt investeren. Wil je zeker weten of jouw investeringen brengen wat je ervan verwacht doe dan vooraf een ROI analyse. Is de technische basis goed, dan presteren jouw google ads ook beter.

Relevante content [SEO]

Bij SEO is relevante content het sleutelwoord. Natuurlijk moet de content worden voorzien van zoekwoorden. Maar daarnaast is het de vraag geeft jouw tekst antwoord op de gestelde zoekvraag. Heb je relevante afbeeldingen en/of video toegevoegd. En is jouw antwoord authentiek en boeiend en zet het aan tot actie? Dan is het een kwestie van tijd voor jouw doelgroep  jou ontdekt.

zoekwoorden en zoektermen [SEA]

Bij SEA spelen zoekwoorden en zoektermen een dominante rol. Maar een goed resultaat is ook weer afhankelijk van jouw content en de relevantie daarvan. het voordeel van SEA is dat je natuurlijk wel eenvoudig kunt bijsturen met aanverwante en beter presterende zoekwoorden. Zoektermen die niet presteren verwijder je en zo stuur je op maximale conversie.

SEO specialist [SEO]

Als SEO specialist zorgt je ervoor dat jouw website een autoriteit wordt op jouw vakgebied. Je zorgt voor de juiste content, maakt landingspagina’s en gaat bloggen. Als het even kan schrijf je een gastblog op andere websites met met een backlink naar jouw website. SEO specialist zijn is hard werken en veel investeren maar op de langere termijn levert dat jou heel erg veel voordeel op. Je kan ook kiezen voor SEO uitbesteden aan een SEO specialist.

SEA specialist [SEA]

Een SEA specialist levert direct resultaat. Wanneer er een google ads account is opgezet kan er meteen begonnen worden om bezoekers naar de website te sturen. De kunst is natuurlijk wel om deze bezoekers relevant te maken. Ook je Google ads moet je dus blijven optimaliseren omdat niet relevant clicks direct geld kosten niks opleveren. Met een goed ingericht google ads account kun je dus veel verdienen maar ook besparen.

verschillen SEO en SEA

Met de verschillen kun je hoger scoren in Google

De verschillen SEO en SEA zijn vaak onderwerp van gesprek. Maar juist wanneer je de onderlinge verschillen kent kun je hoger scoren in google. Wanneer je bijvoorbeeld niet het geduld hebt om jouw investeringen in SEO zoekmachine optimalisatie af te wachten zet je ze je de gekozen zoekwoorden en zoektermen ook in voor een SEA Google ads campagne. Je weet dan zeker dat je op korte termijn resultaten boekt.

De data die je bij zoekmachine adverteren verzamelt kun je vervolgens weer inzetten om de content op jouw landingspagina relevanter maken. De best scorende zoektermen verwerk je in de content van jouw website en zo ben je dankzij SEA weer bezig met zoekmachine optimalisatie.

SEA adverteren kost budget. Zet een deel van dat budget bijvoorbeeld ook eens in om de techniek van jouw website te verbeteren. Daar presteert niet alleen de website beter van maar jouw Google ads campagne ook. Snelle websites, technisch correcte websites, relevante content op websites zorgen ervoor dat jouw budget efficiënter wordt ingezet. Want Goolge wil maar één ding; en dat is een relevant antwoord geven op de zoekvraag van jouw klanten.

SEO en SEA wat zijn de verschillen | zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren wat zijn de verschillen

laat jouw bedrijf groeien met SEO en SEA

ontdek de online quick wins

Soms heb je het idee dat je er niet uithaalt wat er in zit. Je wilt de online kansen die er zijn graag benutten maar weet niet waar je moet beginnen. Ontdek de mogelijkheden en de kansen die online marketing jouw bedrijf bieden. We kijken waar de quick wins liggen en je ontvangt verbeterpunten, aanbevelingen en kansen die benut kunnen worden. Gratis en vrijblijvend. Wat zijn quick wins? Ontdek het zelf of vraag ze meteen aan…

Quick wins online marketing scan breik.nl