Online adverteren: social media of Google ads?
SEO: Zeker weten
dat je online wordt gevonden

Je hebt een prachtige website. Maar jouw website en de producten of diensten die je daar presenteert worden niet of nauwelijks gevonden. Of misschien herken je deze situatie; je heb wel bezoekers op je website maar converteren ze niet. Dan is er een grote kans dat je website niet goed is geoptimaliseerd en zich daardoor moeilijk laat vinden of op verkeerde zoektermen wordt gevonden. Zet daarom in op zoekmachine optimalisatie (SEO)!

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Heb je vragen, of wil je gebruik maken van onze diensten? Neem direct contact met ons op, wij helpen je graag!

Voordelen zoekmachine optimalisatie

  • Zorgt dat klanten sneller vinden wat ze zoeken
  • Maakt van bezoekers klanten
  • Plaatst jouw website hoger in de Google zoekmachine
  • Reduceert online advertentiekosten
  • Duurzame strategie voor de lange termijn
  • Belangrijk voor alle fases in de klantreis

Waarom zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Op de vraag waarom zoekmachine optimalisatie (SEO) niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie zijn nogal wat argumenten aan te voeren. Je wilt natuurlijk hoog scoren in de organische zoekresultaten. Dat wil zeggen dat, zonder dat je er voor betaald jouw producten en diensten gevonden worden, als er naar wordt gezocht. En dat is, ook al heb je een gloednieuwe website echt niet vanzelfsprekend!

Je kunt natuurlijk topposities in de zoekresultaten verwerven met zoekmachine adverteren. Maar ook om je Adwords campagnes goed te laten presteren is het enorm belangrijk dat het fundament en dat is de website goed op orde is. Want je klant wil maar één ding en dat is, dat hij online een relevant antwoord krijgt op zijn zoekvraag. Hoe meer relevante antwoorden jij op je website geeft en daar op gevonden wordt hoe meer bezoekers je ontvangt. Bezoekers worden klanten en klanten zorgen voor meer omzet.

SEO Zoekmachine optimalisatie: Het fundament is de website

Het fundament van zoekmachine optimalisatie ook vaak SEO genoemd is de website. Op je website heb je tenslotte de ruimte om je product of dienst optimaal te presenteren. Om te beginnen brengen we eerst in kaart welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken. In dit zoekwoordenonderzoek komt bijvoorbeeld terug hoe vaak deze zoekwoorden worden gebruikt. Maar ook hoe groot de concurrentie op de verschillende zoekwoorden is. Op basis van het zoekwoorden onderzoek kan een analyse worden gemaakt die inzicht geeft op de huidige status van jullie website maar ook op de kansen die er liggen voor verbetering van optimalisatie. Na het onderzoek zijn de verbeteringen te verdelen in een aantal onderdelen, namelijk; technische SEO, content en linkbuilding.

Veel gestelde vragen over SEO
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization, en in gewoon Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten. Dit zijn onbetaalde resultaten die afhangen van de relevantie van de website of het antwoord wat die geeft op de gestelde zoekvraag.

SEA staat voor Search Engine Advertising, wij noemen het vaak Zoekmachine Adverteren en heeft betrekking op betaalde zoekresultaten. Met andere woorden je betaalt de zoekmachine (Meestal Google en/of Bing) om hoog te scoren op specifieke zoektermen. Deze ads worden vaak boven en tussen de zoekresultaten vertoond.

Hoe lang duurt het voordat SEO werkt?

SEO is een strategie van de lange termijn. De eerste resultaten zijn gemiddeld na 3 tot 6 maanden zichtbaar. Dit heeft vooral te maken met de tijd die de zoekmachines nodig hebben om de geoptimaliseerde pagina’s te indexeren. Soms gaat het verrassend snel, soms kost het veel moeite om een pagina geïndexeerd te krijgen. Google Search console is een handig hulpmiddel om indexatie aan te vragen maar biedt geen garantie dat het sneller gaat.

Wat zijn de belangrijkste pijlers van SEO?

De belangrijkste pijlers van SEO zijn:

  1. Technische SEO: Dit zijn de technische aspecten van de website die effect hebben op crawlen, indexatie, UX en de uiteindelijk ranking in de zoekmachine.
  2. On-page SEO: Relevante content geoptimaliseerd met top #1 keywords en gerelateerde keywords, long tail keywords en meta gegevens om de ranking te beïnvloeden.
  3. Off-page SEO: Het vergroten van de online autoriteit door het verkrijgen backlinks van relevante websites, blogs en forums om de ranking te beïnvloeden.

Dit zijn de 3 belangrijkste pijlers onder zoekmachine optimalisatie. Wanneer je jouw SEO strategie rondom deze pijlers opzet vergroot je jouw online autoriteit, ook wel de SEO hotspot genoemd.

 

Belangrijkste SEO pijlers. techniek, on-page en off-page

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

De afkorting SEO komt van de Engelse term Search Engine Optimization, wat staat voor zoekmachine optimalisatie. Wanneer je inzet op SEO zet je de gebruiker of potentiële bezoeker van je website centraal door de inhoud van de website af te stemmen op de zoekvragen in de zoekmachines. Wanneer jouw website relevante antwoorden geeft op de gestelde zoekvraag, scoort jouw website hoger in bijvoorbeeld Google en/of Bing. Hoe hoger je scoort hoe hoger de kans dat mensen jouw website bezoeken.

Stel je vraag aan de specialist:
Bert Paauwe
Online marketeer

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie (SEO)

Technische en on-page SEO, Relevante content en Linkbuilding

Belangrijke onderdelen On-page SEO

  • Werk met goede title tags (H1)
  • Verwerk het keyword ook in de url
  • Overtuig in de metadescription
  • Werk met headertags (H2-H3 enz)

Technische en On-page SEO

Als we aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie dan hebben we het over een aantal onderdelen. Laten we beginnen met technische optimalisatie. Bij technische optimalisatie kijken we vooral naar het fundament, de website dus. Er zijn veel technische punten waarop je website door Google geïndexeerd wordt, maar laten we eens een paar belangrijke benoemen.

Het is natuurlijk vanzelfsprekend maar toch moet het gezegd worden een website moet 100% mobielvriendelijk zijn. Een website moet snel en gestructureerd zijn. Dat wil zeggen een logische paginatitel, een heldere en logische URL, tags, relevante content enz. Verder moet een website een duidelijke en logische menustructuur hebben en dus gebruiksvriendelijk zijn. De structuur moet voor zowel de bezoeker als Google in één oogopslag goed te begrijpen zijn. Dit zijn zomaar een paar puntjes als het gaat om technische SEO.

Boeien, informeren, overtuigen en verleiden

Waarom is relevante content nou eigenlijk zo belangrijk? Dat antwoord lijkt eenvoudig, je wilt natuurlijk dat jouw diensten en producten online gevonden worden. Stel je voor dat je met jouw website producten en diensten een ‘gratis’ pagina één positie scoort dat zou natuurlijk geweldig zijn.

Maar is dat alles, je teksten volstoppen met zoekwoorden en combinaties van zoekwoorden? Nee, gelukkig niet want naast dat je relevant voor Google wilt zijn, wil je dat natuurlijk in de eerste plaats voor je potentiële klant zijn. Je wilt ze boeien, informeren, overtuigen en verleiden om over te gaan tot een aankoop. En om dat te realiseren halen we alles uit de kast, we verrijken de teksten, voegen beeldmateriaal en als je het hebt, video toe. Wat ook goed werkt zijn tips, kennis delen, veel gestelde vragen evenementen informatie, recepten en zo zijn er nog veel meer goede ideeën.

We maken landingspagina’s die geoptimaliseerd zijn voor één specifieke productcategorie of product. En waarom steken we zoveel tijd en energie in zoekmachine optimalisatie? Omdat de meeste consumenten en bedrijven hun zoektocht naar een product of dienst in een zoekmachine beginnen. Wanneer je hoog scoort in de zoekresultaten, voelt dat voor de consument vertrouwd en laat het zien; wij zijn er voor je!

Hoe maak je relevante content

  • Start met een zoekwoordenonderzoek
  • Zorg voor voldoende content en verrijk je teksten
  • Voeg beeld en video toe
  • Maak landingspagina’s
  • Blijf authentiek en boeiend

Veel gestelde vragen over relevante content
5 tips voor relevante content
  1. Start met een zoekwoorden en zoekintentie onderzoek
  2. Schrijf authentiek en boeiend, blijf vooral dicht bij jezelf
  3. Voeg beeldmateriaal en video toe
  4. Zorg voor voldoende content en verrijk je teksten, met tips, praktijkvoorbeelden, reviews, interne links enz.
  5. Maak landingspagina’s op basis van specifieke onderwerpen.
Hoe maak je relevante content?

Om relevante content te maken moet je in de eerste plaats inzichtelijk hebben hoe jouw doelgroep zoekt naar jouw product en/of dienst. Wat zijn veel gestelde vragen over jouw product en dienst, en welke combinatie van zoekwoorden gebruiken potentiële klanten om jouw product of dienst te vinden? Als je dit weet kun je de juiste inhoud schrijven die antwoord geeft op de zoekintentie van jouw klanten

Wat is relevante content?

Op de vraag wat is relevante content is het antwoord eenvoudig. Relevante content geeft antwoord op de zoekvraag in de zoekmachines waardoor mensen jouw website of webpagina bezoeken.

Stel je vraag aan de specialist:
Bert Paauwe
Online marketeer

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en Linkbuilding

Een ander belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Linkbuilding is misschien wel het aller moeilijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Jijzelf kunt linken naar andere websites dat is misschien nog wel het makkelijkste onderdeel.  Maar ook andere websites moeten naar jouw website linken en dan wordt het al een stuk lastiger. Als anderen jouw content goed vinden kunnen ze een link naar jouw website plaatsen. Je hebt het dan over een natuurlijke link die vaak ook kwalitatief goed is.

Feitelijk zijn dit de allermooiste links die je kunt krijgen. Je kunt ook zelf links initiëren door er actief naar te vragen bij bijvoorbeeld klanten en relaties. Door te vragen een link op te nemen in een blog of nieuwsbericht. Maar let er op dat deze link wel relevant is omdat niet relevante links anders wel eens een negatief effect zouden kunnen hebben. Verder kun je ook zelf links creëren door een link te plaatsen op een verzamelsite, op een forum of in comments bij andere artikelen.

Het belangrijkste bij linkbuilding is kwaliteit en relevantie. Gelet op het feit dat Google erg veel waarde hecht aan kwalitatieve content, is het belangrijk dat je op een natuurlijke manier links opbouwt. Eén ding staat vast, kwalitatief goede linkbuilding kost tijd, en moet voortdurend top of mind staan wanneer je onderhoud pleegt aan jouw website en online netwerk.

Veel gestelde vragen over linkbuilding
Is linkbuilding belangrijk?

Vanuit SEO perspectief is linkbuilding een onmisbaar onderdeel omdat het de autoriteit van je website vergroot. Door kwalitatieve en relevante interne en externe links te creëren, bouw je een sterkere online positie op. Die zorgt vervolgens voor betere prestaties in zoekmachines.

Wat is interne linkbuilding?

Interne linkbuilding is het aanbrengen van links in de content van jouw website waarop je door kunt klikken naar andere pagina’s, berichten of onderwerpen binnen je website.

5 tips voor goede backlinks
  1. Let op de relevantie van het domein waarop je de link wilt/kunt plaatsen
  2. Let op de populariteit van het linkdomein, met andere worden is er ook verkeer op de website
  3. Let op de actualiteit van link
  4. Vraag altijd om een do-follow link
  5. Creëer klantcases/reviews via Google reviews of een externe partij
De succesverhalen en tevreden klanten van breik.