Social media adverteren
Social media adverteren

Met een goede social media strategie bouw je grote naamsbekendheid en betrokkenheid op. en het belangrijkste: Je krijgt persoonlijk contact met je doelgroep.

Misschien herken je het wel, je opent de bijvoorbeeld Facebook app op je telefoon en een van de eerste berichten die je ziet is een product, dienst of bedrijf waar jij eerder naar hebt gezocht. En het kan nog gekker soms heb je de website van bedrijf X bezocht en zie je later de advertenties van bedrijf Y op jouw sociale media verschijnen. Dat wil jij natuurlijk ook! En dat kan met een goede social media strategie en met social media adverteren.

Aan de slag met social media adverteren?

Heb je vragen, of wil je gebruik maken van onze diensten? Neem direct contact met ons op, wij helpen je graag!

Facebook Adverteren

Facebook heeft in alleen in Nederland al ruim 10 miljoen gebruikers. Het is daarmee het grootste social media kanaal van Nederland waardoor het bijna onmisbaar is in je social media strategie.

Een Facebook account voor je bedrijf aanmaken is vrij eenvoudig. Het account is snel gemaakt en nadat je het hebt ingericht kun je de fans van jouw bedrijf of merk uitnodigen om de pagina te volgen. Maar dan ben je er nog niet. Facebook heeft een aantal regels en niet ieder bericht wat jij op Facebook plaatst komt bij je fans in beeld. Daarvoor zijn een breed scala aan advertentiemogelijkheden targeting opties beschikbaar die jouw helpen effectief je doelgroep te bereiken. Wil je effectief je potentiele klanten bereiken via Facebook? Werk dan een goede Facebook strategie uit die jou helpt jouw klanten te bereiken.

Instagram adverteren

Instagram is één van de social mediakanalen dat in hard groeit in Nederland. Met name onder de jongeren is Instagram erg populair maar met de groei van het netwerk neemt ook gemiddelde leeftijd op Instagram toe.

Beeldgebruik is bepalend bij Instagram. De foto die jij plaatst moet het grootste gedeelte van jouw verhaal vertellen. Je kunt er ook voor kiezen een kort videofragment te plaatsen ook wel story genoemd. Wat je plaatst kun je ook eenvoudig promoten. Daarom wordt Instagram vaak ingezet voor branding en het vergroten van de naamsbekendheid. Maar omdat Instagram en Facebook van dezelfde eigenaar zijn kun je jouw instagram account koppelen aan de ads manager van Facebook voor nog veel meer om jouw doelgroep op insta te bereiken. Handig want zo sla je twee vliegen in één klap binnen je social media strategie.

Stel je vraag aan de specialist:
Bert Paauwe
Online marketeer

LinkedIn adverteren

Met meer dan 4,5 miljoen gebruikers is LinkedIn een relevant kanaal om in te zetten binnen je social media strategie. Via linkedIn is het heel goed mogelijk om jouw zakelijke doelgroep te bereiken.

Naast jouw eigen persoonlijke LinkedIn pagina kun je ook een bedrijfsprofiel aanmaken met als doel jouw bedrijf breder onder de aandacht te brengen. Net als bij alle vormen van online adverteren is zeker op LinkedIn relevante content van belang om te slagen. Zet je in op LinkedIn adverteren dan is het goed om in je social media strategie extra aandacht te besteden aan de content die je daar wilt gebruiken. Waar je op andere netwerken misschien nog lollig kunt zijn, is dat op LinkedIn eigenlijk not done. Wil je nog meer opties hebben om jouw zakelijke doelgroep te bereiken kies dan voor LinkedIn adverteren.

de voordelen van social media adverteren?

  • Laat jouw bedrijf zien op basis van interesses
  • Adverteren in de sociale context
  • Vergroot je naamsbekendheid
  • Creëert meer contactmomenten en leads
  • Zorgt voor interactie tussen jou en je klant

Waarom via social media adverteren?

Social media adverteren brengt een aantal voordelen met zich mee. Sowieso het feit dat heel veel mensen actief zijn op sociale media zorgt er alleen al voor dat social media adverteren niet mag ontbreken in je totale social media strategie. Het mooie van social media adverteren is dat advertenties worden weergegeven op basis van interesses. Social media maakt inzichtelijk wat iemand bezighoud, wat hij of zij leuk vindt en nog veel meer. Jij als ondernemer kunt daar handig op inspelen door die interesses te achterhalen en jouw advertenties daar op af te stemmen.

In tegenstelling tot zoekmachine adverteren waar men echt gericht is zoek is naar een product of dienst, zet je met social media adverteren in op de sociale context. Mensen zijn en blijven sociale wezens en dat is ook meteen het mooie van deze kanalen. Want via social media kun je interactie creëren waardoor je kunt werken aan een relatie met je klanten. Kort samengevat via social media adverteren kom je in direct contact met je klant. Je creëert meer betrokkenheid met je klanten. Bedrijven die bekend staan als sociaal en betrokken, genieten vaak ook een grote naamsbekendheid.

Social media adverteren ga de interactie aan

Social media adverteren vraagt tijd een aandacht. Dankzij social media heb je de kans om direct in contact te komen met je potentiële klanten. Dus wanneer je klanten gaan reageren op jouw advertenties is het belangrijk dat er netjes wordt gereageerd. Daarom moet je jouw campagnes voortdurend monitoren of ze wel de gewenste reactie bij je doelgroep oproepen. Monitoren is een belangrijk onderdeel en moet je standaard opnemen in je social media strategie.

Een groot voordeel van social media adverteren is dat er veel data inzichtelijk is. Wanneer je bijvoorbeeld aan de slag gaat met Facebook adverteren maakt Facebook inzichtelijk hoeveel personen je bereikt, je CTR percentage en ze geven je advertentie ook een relevantiescore. Handig want zo weet je meteen of jouw advertenties relevant is voor de doelgroep waarop jij je kostbare budget hebt ingezet.

Hoe werkt social media adverteren?

Social media adverteren is jouw verhaal vertellen

Voor een succesvolle social media strategie is het natuurlijk belangrijk om goed inzichtelijk te maken wat je wilt gaan vertellen. Welke doelgroep wil je bereiken en past het het verhaal dat je wilt delen ook daadwerkelijk bij de groep waarop je wilt inzetten? Wanneer de doelgroep vast staat kijken we welk kanaal er het beste past. Is je doelgroep jong dan is bijvoorbeeld Instagram een relevanter kanaal dan Facebook. Werk je in een puur zakelijke omgeving dan is wellicht LinkedIn een goed kanaal. Tegelijkertijd verschillende social media kanalen combineren kan natuurlijk heel goed, mits je jezelf maar realiseert dat de inhoud van je verhaal op Facebook anders moet zijn dan op bijvoorbeeld LinkedIn.

Wanneer je inzet op social media adverteren is het belangrijk om goed te kijken naar je totale marketingstrategie. Je wilt natuurlijk dat je advertenties relevant zijn en uiteindelijk converteren op jouw website. Dus ook op jouw website moet het verhaal wat je wilt vertellen kloppen en aansluiten bij hetgeen je op sociale media deelt. Het is daarom belangrijk om vooraf goed je social media strategie te bepalen.

Stel je vraag aan de specialist:
Bert Paauwe
Online marketeer

Mogelijkheden social media adverteren

Eén van de meest bekende kreten in de wereld van online marketing is “Content is king!” We weten inmiddels al heel lang dat content van levensbelang is voor je zoekmachine optimalisatie strategie. Daarom is het slim diezelfde content gebruiken voor je social media strategie. Want social media marketing biedt bij uitstek de kans om jouw verhaal te vertellen, mensen te inspireren, de connectie aan te gaan en jouw producten te verkopen. Iedere potentiële klant maakt een reis die gaat van oriëntatie tot aankoop. In welke fase van de reis zet je social media adverteren in?

Welk kanaal gebruik je voor de verschillende fases en de verschillende verhalen. Want één ding is zeker! Er komen steeds meer social media kanalen bij en al die verschillende kanalen bieden een kans om jouw verhaal op een andere manier te vertellen. Het is natuurlijk wel belangrijk om vooraf in je social media strategie te bepalen welke kanalen je wilt gaan inzetten. Naast dat het strategisch goed is geeft het ook rust en overzicht.

De succesverhalen en tevreden klanten van breik.