Online adverteren: social media of Google ads?
Online adverteren: Een snelle weg naar meer klanten

Je wilt beginnen met online adverteren maar je weet niet waar te beginnen. Of je bent gewoon benieuwd naar de mogelijkheden die online adverteren jouw bedrijf te bieden heeft. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om online te adverteren. Door die verschillende mogelijkheden is het als ondernemer soms lastig om online advertentiebudgetten goed en effectief in te zetten. Want waar zet je nou effectief je budget op in?

Kies je voor Google Ads of wil je liever adverteren via social media? Met Google ads speel je direct in op de behoeft van jouw klant. Met social media laat je jouw bedrijf, product of dienst zien op basis van interesse en kun je het gesprek aangaan met je klant. Misschien is een combinatie van beiden wel de juiste aanpak. De specialisten van breik. leggen de verschillen uit, lees verder en ontdek wat het beste voor jouw bedrijf past of vraag meteen een offerte aan.

Aan de slag met online adverteren?

Vragen, of wil je direct starten? Neem direct contact met ons op, wij helpen je graag!

Google Ads

Google biedt verschillende mogelijkheden als het gaat om online adverteren. De meeste bekende is ongetwijfeld zoekmachine adverteren. Iedere seconde wordt er meer dan 40.000 keer aan Google gevraagd iets op te zoeken. Stel je eens voor, iedere seconde 40.000 vragen waarop een antwoord moet worden gegeven. Natuurlijk gaan al die vragen niet specifiek over jouw business. Maar de hoeveelheid zoekopdrachten geeft aan dat er een enorme potentie is waarvan jij als ondernemer slim gebruik kunt maken.

Wanneer je effectief inzet op zoekmachine adverteren (SEA) met Google adwords scoor je direct een toppositie in de zoekresultaten. Zoekmachine adverteren is daarom slim als je meer verkeer en snelle resultaten wilt realiseren.

Facebook adverteren

Facebook heeft in alleen in Nederland al ruim 10 miljoen gebruikers. Het is daarmee het grootste social media kanaal van Nederland waardoor het bijna onmisbaar is in je social media strategie.

Een Facebook account voor je bedrijf aanmaken is vrij eenvoudig. Het account is snel gemaakt en nadat je het hebt ingericht kun je de fans van jouw bedrijf of merk uitnodigen om de pagina te volgen. Maar dan ben je er nog niet. Facebook heeft een aantal regels en niet ieder bericht wat jij op Facebook plaatst komt bij je fans in beeld. Daarvoor zijn een breed scala aan advertentiemogelijkheden targeting opties beschikbaar die jouw helpen effectief je doelgroep te bereiken. Wil je effectief je potentiele klanten bereiken via Facebook? Werk dan een goede Facebook strategie uit die jou helpt jouw klanten te bereiken.

Instagram adverteren

Instagram is één van de social mediakanalen dat nog steeds groeit in Nederland. Met name onder de jong volwassenen is Instagram erg populair maar met de groei van het netwerk neemt ook gemiddelde leeftijd op Instagram toe.

Beeldgebruik is bepalend bij Instagram. De foto die jij plaatst moet het grootste gedeelte van jouw verhaal vertellen. Je kunt er ook voor kiezen een kort videofragment te plaatsen ook wel story genoemd. Wat je plaatst kun je ook eenvoudig promoten. Daarom wordt Instagram vaak ingezet voor branding en het vergroten van de naamsbekendheid. Maar omdat Instagram en Facebook beiden onder deel van META zijn kun je jouw Instagram account koppelen aan de ads manager van Facebook om jouw doelgroep ook op insta te bereiken. Handig want zo sla je twee vliegen in één klap binnen je social media strategie.

De 5 voordelen van online adverteren

Start je met online adverteren ontvang je meer bezoekers op je website. Je krijgt meer online offerte aanvragen of directe verkoop en je ontvangt meer klanten in je winkel. Maar er is meer:

  • Geeft direct bereik in jouw doelgroep
  • Geeft je inzicht en meetbare resultaten
  • Vergroot je naamsbekendheid
  • Creëert meer contactmomenten en leads
  • Snel en direct bij te sturen

Waarom online adverteren?

Op de vraag waarom online adverteren niet mag ontbreken in je marketingstrategie zijn verschillende antwoorden mogelijk. Het aantal bezoekers op je website is te laag, waardoor er te weinig conversie op je website is. Je wilt dus meer bezoekers. Of je wilt jouw nieuwe dienst of product beter onder de aandacht brengen bij je potentiële en bestaande klanten. Jij weet het zeker, jouw bedrijf is uniek en jouw producten ook!

Om dat unieke product nog beter te verkopen heb je een unieke doelgroep of misschien zelfs meer personeel nodig. Met een goede online campagne krijgt jouw bedrijf, product of dienst de online aandacht die het verdiend. Je ontvangt meer bezoekers op je website of in je winkel. Bezoekers worden klanten, en klanten zorgen voor meer omzet.

 

Hoe werkt online adverteren?

De kern van online adverteren is relevantie. Online adverteren kan op veel verschillende manieren en via veel verschillende kanalen. Je kunt kiezen voor zoekmachine adverteren, via social media adverteren, display adverteren via Google adsense of op specifieke websites een banner plaatsen. Iedere potentiële klant maakt een reis, die verloopt van oriëntatie tot aankoop. Bij online adverteren gaat het erom of je een klant op het juiste kanaal en tijdstip weet te bereiken.

Daarom maken we eerst samen een analyse wie de doelgroep is en waar ze zich online bevinden en gevonden kunnen worden. Vervolgens formuleren we de doelen van de campagne en het budget dat daarvoor nodig is. We ontwerpen het materiaal, en schrijven de tekst en zetten dat vervolgens in. Goed mom te weten is dat SEA zoekmachine adverteren ook altijd samen gaat met SEO zoekmachine optimalisatie. De verschillen tussen SEO en SEA bieden volop kansen in jouw marketing strategie.

Google ads en Social Media ads

Online adverteren is een breed begrip en kent veel vormen. We gaan hier niet alle mogelijkheden benoemen maar de meest belangrijke die  waarschijnlijk nu of straks een rol spelen in jouw marketingplannen zijn Google ads en Social Media ads. Als het gaat om online adverteren is het eerste wat in je opkomt waarschijnlijk Google. En dat is niet verwonderlijk, want Google beheert het online domein met een marktaandeel van meer dan 90%. Of je nu wilt of niet, het is zeer waarschijnlijk dat ook jij dagelijks gebruik maakt van de diensten van Google.

Rendement online ads Meten is weten

Wanneer je investeert in online adverteren wil e ook weten of het effectief is. Als een online advertentie campagne is ingezet, is het belangrijk dat de advertenties gemonitord worden. We willen natuurlijk weten of jouw advertenties converteren en aan de doelstellingen voldoen. De online specialisten van breik. houden jouw campagnes dagelijks voor je bij. Als het nodig is passen we de advertentie en/of de campagne direct aan, zodat deze nog beter aansluit bij de doelgroep. Het meetbaar maken en het direct inspelen op de veranderende markt zijn slechts een paar voorbeelden van de voordelen van online adverteren.

Veel gestelde vragen over online adverteren
Hoe werkt online adverteren?

Online adverteren lijkt simpel. Adverteerders betalen Google, Meta, TikTok, uitgevers van online media voor het laten zien van advertenties. Maar daarnaast komt er meer bij kijken. Bijvoorbeeld: Welke vorm van adverteren kies je, wat is je boodschap en hoe ga je die overbrengen, Wat is je doelgroep en welk platform past daar het beste bij, hoeveel budget heb ik nodig?

Online adverteren biedt een wereld vol mogelijkheden. Laat je vooraf goed informeren zodat jouw budget zo effectief mogelijk binnen jouw doelgroep wordt ingezet.

 

Kun je gratis online adverteren?

Ja, er zijn zijn nog genoeg mogelijkheden om online te adverteren. We werken de 7 gratis en meest voorkomende op een rijtje:

  1. Google Maps, voorheen Google mijn bedrijf. Dit platform geeft je de mogelijkheid om in te spelen op het zoekgedrag van mensen. Richt de basis goed in, voeg productcategorieën toe en plaatst met regelmaat posts.
  2. Facebook. Maak een bedrijfspagina aan. Plaatst met regelmaat leuke en nuttige content en bouw zo een fan base op. Door alle veranderingen is dit wel steeds lastiger geworden maar het kan nog steeds. Wees consequent en plaatst op vaste dagen en tijden.
  3. Instagram: Maak een INSTA account aan. Plaatst met regelmaat leuke en nuttige content en bouw zo fan base op. Zet in op toegevoegde waarde, beleving en praktische tips. Gebruik mooi beeldmateriaal en vergeet vooral niet op de actualiteit in te spelen. Wees consequent en plaatst op vaste dagen en tijden.
  4. LinkedIn. Via je persoonlijke profiel zet je in op personal branding en deel je kennis in relatie to jouw business, vanuit je bedrijfspagina zet je in op bedrijfsmatige content. Het kost je tijd en inspanning maar de oogst kan groot zijn.
  5. Pinterest.
  6. Bloggen
  7. Lokale vacaturesites en tweedehands verkoop platformen

Voor alle platformen geldt: Wees consequent en plaatst op vaste dagen en tijden. De grootste investering is jouw tijd. Id deze tijd kostbaar kun je alsnog overwegen om online adverteren uit te besteden aan een online ads specialist.

Waarom online adverteren?

Wanneer je online ads campagnes slim inzet kun je potentiële klanten op alle devices die mensen gebruiken bereiken op zoekintentie, interesse en/of demografische gegevens. Het is direct inzetbaar, je kunt je boodschap/actie afstemmen op de gebruikers waardoor je online advertenties effectief kunt inzetten. Resultaten zijn direct meetbaar zodat ook bijsturen op ieder moment in de campagne mogelijk is.

Hoe kan ik online adverteren?

Er zijn veel vormen van online adverteren, we zetten de 7 meest gebruikte vormen voor je rijtje:

  1. Google ads: Adverteren op het zoeknetwerk)
  2. Google Display: adverteren op partnersites van Google)
  3. YouTube adverteren
  4. Meta Ads : Facebook en Instagram
  5. LinkedIn ads
  6. TikTok ads
  7. Lokaal online adverteren; Denk aan lokale nieuwswebsites, online kranten, lokale omroepen enz
De succesverhalen en tevreden klanten van breik.