Maak slim gebruik van klantenbestand en klantdata
Het begint natuurlijk allemaal met een emailadres bestand. De meest bekende vorm email marketing is toch wel de digitale nieuwsbrief die veel bedrijven en instellingen verzenden. De inhoud is dan bijvoorbeeld toegespitst op nieuws, aanbevelingen en de uitkomsten van een onderzoek. Maar wat ook veel voorkomt is dat bedrijven mails sturen naar hun klanten die eerder al een product of dienst gekocht hebben. Klanten staan dan ook veel meer open voor de e-mail. Zeker wanneer het onderwerp waarover het gaat aansluit op het product wat ze eerder bij je gekocht hebben.
Een eenvoudig voorbeeld; Stel, je hebt eerder dit jaar nieuwe matrassen gekocht bij een meubelspeciaalzaak. Na je aankoop heb je aangegeven dat je graag op de hoogte blijft van eventuele acties en productinformatie. Een aantal weken later ontvang je een email met daarin “5 tips voor het onderhouden van een leren bankstel”. Grote kans dat jij deze email niet interessant vindt. Als er had gestaan “5 tips voor om nog lekkerder te slapen in de zomer” is de kans dat jij deze e-mail opent veel groter omdat het aansluit bij het product wat je hebt gekocht bij die winkel.
Het moraal van dit verhaal is natuurlijk dat email marketing begint met een goede email marketingstrategie.