breik. online marketing Zeeland
Specialist
online marketing waardoor
jouw bedrijf groeit!

Email marketing is door de jaren heen een bijzonder effectief en persoonlijk marketinginstrument gebleken. Het voordeel van email is dat we het zo normaal vinden om het te ontvangen en te lezen dat het niet mag ontbreken in jouw online marketingstrategie. Als je email marketing goed opzet is het veel meer dan alleen het verzenden van een digitale nieuwsbrief. Met een goed doordachte email marketingstrategie snijdt het mes aan twee kanten.

Aan de slag met email marketing?

Heb je vragen, of wil je gebruik maken van onze diensten? Neem direct contact met ons op, wij helpen je graag!

De voordelen van email marketing

  • E-mail is persoonlijk je communiceert 1 op 1
  • E-mail geeft je inzicht en meetbare resultaten
  • E-mail vergroot je naamsbekendheid
  • E-mail marketing is relatief goedkoop
  • E-mail is snel en laagdrempelig

Waarom email marketing

Eén van de reden waarom email marketing niet in jouw marketingstrategie mag ontbreken is dat het jouw marketingstrategie persoonlijk maakt. Je communiceert met email 1 op 1  waardoor het bij uitstek het middel is om een persoonlijke relatie met je klant op te bouwen. Zeker wanneer je jouw mails persoonlijk maakt en zorgt voor een relevante inhoud. Dan zal je zien dat email nog steeds een belangrijke bijdrage kan leveren aan jouw online marketingstrategie en dat die verder kan gaan dan alleen een digitale nieuwsbrief.

Daarnaast is email een relatief goedkope manier om 1 op 1 met je klant in contact te komen. Want juist email geeft je de kans om te sturen op interactie, om vragenderwijs meer te weten te komen en om jouw klantdata te verrijken met aanvullende informatie die jouw emails in de toekomst nog beter en relevanter maken.

Hoe werkt email marketing?

Het begint allemaal met een goede email marketingstrategie

Maak slim gebruik van klantenbestand en klantdata

Het begint natuurlijk allemaal met een emailadres bestand. De meest bekende vorm email marketing is toch wel de digitale nieuwsbrief die veel bedrijven en instellingen verzenden. De inhoud is dan bijvoorbeeld toegespitst op nieuws, aanbevelingen en de uitkomsten van een onderzoek. Maar wat ook veel voorkomt is dat bedrijven mails sturen naar hun klanten die eerder al een product of dienst gekocht hebben. Klanten staan dan ook veel meer open voor de e-mail. Zeker wanneer het onderwerp waarover het gaat aansluit op het product wat ze eerder bij je gekocht hebben.

Een eenvoudig voorbeeld; Stel, je hebt eerder dit jaar nieuwe matrassen gekocht bij een meubelspeciaalzaak. Na je aankoop heb je aangegeven dat je graag op de hoogte blijft van eventuele acties en productinformatie. Een aantal weken later ontvang je een email met daarin “5 tips voor het onderhouden van een leren bankstel”. Grote kans dat jij deze email niet interessant vindt. Als er had gestaan “5 tips voor om nog lekkerder te slapen in de zomer” is de kans dat jij deze e-mail opent veel groter omdat het aansluit bij het product wat je hebt gekocht bij die winkel.

Het moraal van dit verhaal is natuurlijk dat email marketing begint met een goede email marketingstrategie.

7 tips voor een goede email marketingstrategie

  • Werk met een duidelijke doelstelling
  • Gebruik en goed en verrijkt e-mailadressenbestand
  • Schrijf relevante content
  • Gebruik goed beeldmateriaal
  • Gebruik pakkende kop/onderwerp
  • Link naar op maat gemaakte landingspagina
  • Ontwerp je template gericht op actie/conversie

Een goede email marketingstrategie

Wat is een goede email marketing strategie? Wat goed is, is natuurlijk per doelstelling verschillend maar een aantal zaken zijn belangrijk voor succesvolle email marketing. De basis is natuurlijk een goed e-mailadressenbestand en dan het liefst aangevuld met zoveel mogelijk verrijkte data. Verder ga je aan de slag met de doelstelling voor je campagne en hoe je die wilt realiseren. Het is daarbij goed om deze doelstelling naast je totale marketingstrategie te leggen. Want je wilt natuurlijk dat jouw email marketing campagne naadloos aansluit op je andere inspanningen.

Zorg er voor dat de inhoud van de e-mail relevant is en afgestemd op de ontvanger. Vraag aan je ontvanger wat hij of zij interessant vind. Vragen begint al wanneer mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Want op het moment van inschrijven zijn ze vaak sneller geneigd meer informatie met je te delen dan later in het proces.

 

Wat moet je weten over email?

  • Meer dan 90% van de Nederlanders staat ingeschreven voor een digitale nieuwsbrief
  • Meer dan 75% heeft wel eens iets gekocht door aanleiding van een reclamemail
  • Gemiddeld checken we in Nederland onze e-mail 1 tot 6 keer per dag
  • De smartphone is een populair device voor lezen van e-mail

De succesverhalen en tevreden klanten van breik.