De feestdagen staan weer voor de deur. Je hebt het als ondernemer extra druk en daardoor misschien niet aan online zichtbaarheid gedacht. Veel zaken vragen richting het einde van het jaar nog aandacht. Projecten moeten worden afgerond, facturen verstuurd en voorraden geteld. Er komt veel op je af, zeker nu er ook minder mogelijk is door de lockdown. Je krijgt steeds meer zicht op die paar welverdiende vrije dagen. Maar heb je ook nagedacht over de online zichtbaarheid van je bedrijf tijdens de feestdagen en de lockdown?

Direct contact

Heb je vragen, of wil je gebruik maken van onze diensten? Neem direct contact met ons op, wij helpen je graag!

Met social media adverteren

  • Is dit bericht een like waard?
  • Heb ik het juiste beeld? Met andere woorden stopt jouw volger met scrollen bij het zien van jouw post?
  • Sluit het bericht aan op tijdlijn vol met feestelijke berichten?
  • Zit er een trigger in die waardevol of vermakelijk is. Kortom is het spraakmakend?
  • Past dit bericht met mijn volgers en zullen ze het waarderen

TIP: maak gebruik van de mogelijkheden om je berichten in te plannen. Ze verschijnen dan automatisch op het beste moment voor jou en je doelgroep.

Online zichtbaarheid en de Feestdagen

Tijdens de feestdagen zijn de meeste berichten op de verschillende social media kanalen gericht op emotie. In deze corona tijd doen berichten die saamhorigheid, eenheid, gezelligheid en warmte uitstralen het gemiddeld beter. Pas je online zichtbaarheid hier op aan dat maakt jouw berichten nóg persoonlijker. Als je weet wie jouw volgers zijn kun je daar handig op inspelen. Je doelgroep kennen en daar op inspelen is tenslotte de basis van iemand echt bereiken.

Als jij de juiste snaar weet te raken is de betrokkenheid groter en ben jij, of jouw product of dienst voor je het weet onderwerp van gesprek tijdens het kerstdiner. Dat zorgt ervoor dat jouw volgers in de toekomst ook sneller openstaan voor jouw berichten. Om social media adverteren effectief in te zetten is eigenlijk een fingerspitz gevoel nodig. Als je gaat posten stel jezelf dan, om dat fingerspitz gevoel aan te scherpen, eens de volgende vragen:

 

social media adverteren als reclamefolder

Je herkent het vast wel. Bedrijven en instellingen die Facebook en Instagram als reclamefolder gebruiken door hun aanbiedingen te posten. Vaak werkt dit averechts, verwerk je product of dienst subtiel. Werk met mooie en feestelijke foto’s, geef ideeen, tips, werk aan inspiratie maar push vooral niet. Zorg dat je bericht spraakmakend en pakkend is. Verpak je boodschap zodanig dat het niet perse als social media adverteren wordt gezien. Lezers die geïnteresseerd zijn klikken zelf wel op de link naar jouw website. Zorg er daarom voor dat je altijd een directe link plaatst naar het onderwerp waar jouw bericht over gaat.

Om zelf optimaal te genieten van de feestdagen wil je op de dag zelf niet met media bezig zijn. Plan je berichten daarom in. Terwijl jij van je kalkoen geniet, gaan jouw social media kanalen automatisch voor jou aan het werk. Helemaal vrij ben je nooit. Je weet dat je zichtbaar bent dus check af en toe de reacties en eventuele DM’s en reageer. Als je niet reageert valt jouw feestelijke en sociale kerstboodschap volledig in het niet. Dus blijf in contact! Wil je van meer vrije tijd genieten maak dan gebruik van automatische antwoorden. Vermeld in het antwoord dat je bijvoorbeeld binnen drie uur reageert dan weten jij en je klant waar je aan toe bent.

online zichtbaarheid tijdens de lockdown

Nu veel winkels en bedrijven gesloten zijn en de klanten niet over de vloer kunnen komen is social media adverteren dé kans om in contact met jouw doelgroep te blijven. De bovenstaande tips en suggesties kun je naast de feestdagen natuurlijk ook toepassen tijdens de lockdown. Ook tijdens de lockdown geldt; blijf relevant en onderscheidend. Communiceer de spelregels van de overheid en jouw spelregels voor online reserveren en/of afhalen meteen helder.

En vergeet zeker niet in iedere post een link naar jouw website te plaatsen. Zo maak je het extra makkelijk voor jouw potentiële klant om direct meer informatie in te winnen of om direct tot aankoop over te gaan. Online zichtbaarheid is een werkwoord en tijdens de lockdown een extra uitdaging. Heb je tips of hulp nodig?

De succesverhalen en tevreden klanten van breik.